Czy modlitwa to tylko słowa? A może aż słowa, których źródłem jest owo pierwsze, najstarsze spośród wszystkich: Słowo, które było na początku, było u Boga i Nim było (J 1,1)…? Czy tylko one wielbią Boga? A kolor, a kształt, a… dźwięk?
Św. Augustyn miał powiedzieć, że ten kto śpiewa, dwa razy się modli (Enarratio in Psalmos, 72, 1). Od setek lat w kościołach chrześcijańskich rozbrzmiewają pieśni oraz inne utwory, przydające wiernym nadziei i bojaźni przed obliczem Najwyższego. Muzyka, choć to sztuka abstrakcyjna, dynamiczna, rozwijająca się w czasie, a zatem nieuchwytna, posiada jednak niezwykłą moc wyrażania tego, co niewyrażalne – oto tajemnica, której nie wyjaśnił jak dotąd żaden traktat.
Projekt Międzynarodowego Festiwalu Mistrzowie Modlitwy Muzyką w Katowicach, Mieście Kreatywnym UNESCO, to odpowiedź młodych ludzi na potrzebę modlitwy także muzyką i śpiewem. Mistrzowski repertuar obejmuje wybitne dzieła muzyki liturgicznej oraz ogólnie religijnej, powstałe w ostatnich pięciuset latach. Ukierunkowane na pierwiastek duchowy w akcie twórczym i profesjonalne wykonanie, w murach kościołów, a zatem w bliskości z sacrum, dostarczy licznych impulsów do przemyśleń nad istotą zbawienia, wpisując się tym samym w nurt ewangelizacyjny.
I edycja Festiwalu odbyła się w 2019 r. i zgromadziła tysiące słuchaczy w 7 wybranych katowickich kościołach, w których wystąpiło 220 artystów z całego świata. Tematem przewodnim była „Gloria”.
Tegoroczna edycja ze względu na epidemię koronawirusa będzie inna od poprzedniej i odbędzie się online – poprzez transmisję wideo na stronie radia eM oraz w formie audio, również w radiu eM.
Tematem przewodnim II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Mistrzowie Modlitwy Muzyką jest „Być jak On” i jest on poświęcony szczególnie ks. Janie Masze.
W trakcie czterodniowego Festiwalu (7, 14, 21, 28 listopada br.) wystąpi wielu znakomitych artystów prezentujących wysoki poziom artystyczny dzięki czemu wydarzenie to godnie wpisuje się w przestrzeń Katowic – Miasta Kreatywnego UNESCO w dziedzinie muzyki. Wielkie dzieła muzyki liturgicznej i sakralnej zostaną zaprezentowane przez takich artystów jak m.in.:
Aleksandra Novina Chacińska, Ewa Szpakowska, Dorota Graca, Anna Osowska, Tomasz Głuchowski, Rafał Żurakowski, Wiktor Szymajda, Paweł Kucharczyk
Rejestracja chóru „Alleluja” z oratorium „Mesjasz” HWV 56 Georga Friedricha Handla, którego wykonanie odbyło się 15 października 1971 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Chórem Chłopięcym i Męskim „Poznańskie Słowiki” oraz Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej dyryguje Stefan Stuligrosz.
Wykonawcy:
Aleksandra Novina Chacińska – sopran
Ewa Szpakowska – fortepian
Program:
AVE MARIA na przestrzeni wieków
G. Caccini, L. Cherubini, Bach- Gounod, F. Schubert
C. Saint-Saëns, H. Seroka, M. Lorenz
P. Mascagni Ave Maria z opery „ Cavaleria Rusticana”,
G. Verdi – Ave Maria z opery “ Otello”
Wykonawcy:
Dorota Graca – skrzypce
Anna Osowska – skrzypce
Tomasz Głuchowski – organy.
Program:
W.A. Mozart – Sonaty kościelne: Es-dur Werk 67, B-dur Werk 68, D-dur Werk 69,
D-dur Werk 144, F-dur Werk 145, F-dur Werk 224, D-dur Wert 245, G-dur Werk 274, C-dur Werk 328, C-dur Werk 336
Wykonawcy:
Rafał Żurakowski – tenor
Wiktor Szymajda – fortepian
Program:
J.S. Bach – „Bist du bei mir”
M. Świerzyński – „Matko Najświętsza Niepokalana”
J. Maklakiewicz – „Ave Maria”
G. Bizet – „Agnus Dei”
L. Niedermeyer – „Pieta Signore”
J.G. Rheinberger – „Ave Maria”
G. Rossini – „Domine Deus”
C. Saint-Saens – „Ave Maria”
Wykonawcy:
Paweł Kucharczyk – organy
Program:
M. Surzyński – Improwizacje nt. pieśni „Święty Boże”.
J. S. Bach wybór preludiów chorałowych
Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659
Alle Menschen mussen sterben, BWV 643
Jesu, meine Freude, BWV 610
Wenn wir in hochsten Noten sein, BWV 641
A. Guilmant – Introduction et variations sur un ancient noel polonais, op. 60
H. Mulet – Esquisses byzantines, Chant funebre
Ch. Tournemire – Improvisations sur le Te Deum